W mijającym roku, nasza butikowa agencja rekrutacyjna stanęła w obliczu dynamicznych zmian na rynku pracy. Skutki rosnącej inflacji pokazały nam jak bardzo różnią się oczekiwania kandydatów z tym co oferują pracodawcy. Rosnące ceny powodowały wzrost oczekiwań finansowych kandydatów, a głównym powodem chęci zmiany pracy był właśnie czynnik finansowy, często oderwany od możliwości potencjalnego pracodawcy.

Pracodawcy, bardziej niż kiedykolwiek, kładli nacisk na pozyskiwanie najwyższej klasy specjalistów, zwracając szczególną uwagę na kompetencje miękkie. Dzięki śledzeniu aktualnych trendów nasz zespół dostosował się do tego wyzwania, dostarczając naszym klientom kandydatów, którzy nie tylko mają niezbędne umiejętności twarde, ale także wyjątkowe zdolności interpersonalne. 

Większe skupienie na kompetencjach miękkich

W porównaniu z 2022 w 2023 roku dostrzegamy zmianę w podejściu pracodawców, którzy zauważają, że skuteczność zespołu nie opiera się wyłącznie na twardych umiejętnościach, ale również na kompetencjach miękkich. Wspólnie z naszymi klientami pracowaliśmy nad identyfikacją i oceną tych kluczowych cech, co pozwala nam dostarczać kandydatów, którzy nie tylko pasują do wymagań zawodowych, ale także doskonale wpasowują się w kulturę organizacyjną.

“Rekrutuj zawodowo”

W związku ze zmieniającym się rynkiem pracy, nasza agencja intensywnie pracowała nad ulepszaniem procesów rekrutacyjnych. Inspirowane przemyśleniami z książki Asi Urbańskiej „Rekrutuj Zawodowo”, wprowadziliśmy zmiany, aby nasze podejście do rekrutacji było nie tylko skuteczne, ale i bardziej “ludzkie” zorientowane na długoterminowy sukces zarówno pracodawców, jak i kandydatów. Oczywiście ze zmianami dostrzegamy również plusy dla nas, nie ma nic bardziej napędzającego do dalszych działań niż telefon od zadowolonego kandydata czy klienta. 

Candidate experience

 W 2023 roku doświadczenie kandydata stało się jednym z głównych elementów naszych działań rekrutacyjnych. Zrozumiałyśmy, że pozytywne wrażenia kandydata odgrywają kluczową rolę w przyciąganiu najlepszych talentów. Nasz zespół skoncentrował się na personalizacji, budując pozytywne relacje z kandydatami na etapie rekrutacji. Inspiracje czerpałyśmy z książki Mai Gojtowskiej Candidate experience. Jeszcze kandydata, czy już klient? W tym roku często słyszałyśmy częściej niż kiedykolwiek wcześniej, że nasi kandydaci są pod wrażeniem naszego procesu rekrutacyjnego oraz troski o ich dobro w tak ważnym etapie życia jak zmiana pracy.

Wyzwania rekrutacyjne – na własnej skórze

W październiku po spersonalizowaniu naszych oczekiwań rozpoczęliśmy rekrutację do naszego zespołu, która okazała się dużym wyzwaniem.
Mimo dużej liczby zainteresowanych kandydatów,  doświadczyliśmy trudności związanych z wyborem odpowiedniej osoby. Nasze oczekiwania rozjeżdżały się w kwestiach miękkich, ale i twardych. Ku naszemu zdziwieniu sourcing, który stanowi 50% naszej pracy podczas weryfikacji kandydatów wypadał bardzo przeciętnie.
Pomimo presji czasu oraz nawarstwiającej pracy postanowiłyśmy przedłużyć proces rekrutacyjny i  poczekać na odpowiednią osobę. 

Na szczęście nasze starania oraz konsekwencja w działaniu przyniosły oczekiwany efekt, z czego jesteśmy bardzo dumne, a od grudnia pracujemy w silniejszym składzie. 

Budowanie relacji i zrozumienie oczekiwań pracodawców

W roku 2023 jednym z priorytetów naszej agencji rekrutacyjnej stało się nie tylko znajdowanie odpowiednich kandydatów, ale także budowanie trwałych relacji z pracodawcami. Intensywnie pracowaliśmy nad budowaniem partnerskich relacji, które oparte są na wzajemnym zaufaniu i otwartej komunikacji.  

Kluczem do sukcesu stało się pełne zrozumienie specyfiki branży, kultury organizacyjnej oraz unikalnych wymagań pracodawców oraz ich obecnej sytuacji. Nasz zespół angażował się w dłuższe, szczegółowo zaplanowane rozmowy z przedstawicielami firm, co pozwoliło nam na sprecyzowanie persony kandydata. 

W efekcie, nasza agencja nie tylko dostarczała kandydatów z odpowiednimi umiejętnościami, ale również jednostki, które idealnie wpisywały się w wartości i cele.  

Lojalność Klientów i rywalizacja na rynku wśród agencji rekrutacyjnych

W roku 2023 dostrzegliśmy znaczący wzrost lojalności naszych klientów, co dla naszej agencji jest źródłem ogromnej satysfakcji. Powracający klienci stanowią nie tylko potwierdzenie skuteczności naszych usług, ale również dowód na to, że zbudowaliśmy solidne relacje oparte na zaufaniu i efektywności. Dzięki tym relacjom możemy świadczyć bardziej spersonalizowane usługi, dobrze zrozumieć specyfikę ich branż oraz indywidualne potrzeby. O wiele łatwiej rozpoczyna się proces rekrutacyjny dla firmy, którą się zna, czuje ich klimat, dynamikę, po kilku zrealizowanych wspólnie projektach jesteśmy w stanie dać niesamowitą wartość dla pracodawcy. 

Niestety dostrzegamy, że cena usług rekrutacyjnych jest mocno zachwiana na rynku pracy, jest odczuwalna walka o klienta. Często przegrywałyśmy z innymi agencjami, które proponowały nawet do 60% niższą stawkę za wykonanie usługi!

W roku 2023 zrozumieliśmy, że nasza wartość jako agencji rekrutacyjnej tkwi w szczegółach, na które składają się skrupulatne działania nastawione na znalezienie odpowiednich kandydatów oraz zdolności budowania trwałych relacji oraz dostarczania wartości, która przewyższa oczekiwania naszych klientów.

Mimo wyzwań, które stanęły przed nami w tym roku, patrzymy z optymizmem w przyszłość, jesteśmy gotowe na kolejne wyzwania!

Naszym Klientom oraz Kandydatom dziękujemy za zaufanie oraz życzymy Szczęśliwego Nowego Roku!

Aneta Kuczyńska

Aneta Kuczyńska