Rekrutacja w social mediach nabiera dziś coraz większego znaczenia. Bez wątpienia przyczynił się do tego wzrost popularności korzystania z Internetu do realizacji najróżniejszych celów. Również rekrutacja coraz częściej przenosi się do świata wirtualnego. Firmy muszą bowiem dostosować się do pojawiających zmian oraz radzić sobie z nowymi wyzwaniami. Czy serwisy społecznościowe mogą stanowić efektywny kanał do procesów rekrutacyjnych? W jaki sposób wykorzystać social media i na jakie elementy warto zwrócić uwagę?
Elementy, na które warto zwrócić uwagę
Social media mogą skutecznie wspomagać proces rekrutacji, jednak przed rozpoczęciem konkretnych działań, dobrze dokładnie poznać dostępne narzędzia. Profil firmowy, założony na odpowiednim portalu, musi być przede wszystkim spójny i kompletny. Ważne staje się zachowanie aktywności, polegającej chociażby na regularnym udzielaniu się w dyskusjach. Wysoka jakość i aktualność umieszczanych treści buduje markę firmy.
Rodzaj treści ściśle uzależniony jest od konkretnego portalu. Cześć z nich dedykowana jest bowiem bardziej dla celów rozrywkowych, inne z kolei znajdują głównie odbiór u specjalistów konkretnych branż. Istotne jest także unikatowe podejście, które pozwoli zwrócić uwagę szerszego grona odbiorców. Warto więc korzystać z różnych form komunikacji, takich jak tekstowa lub przekazywana za pomocą obrazów i materiałów wideo. Ważną rolę odgrywa w tym procesie dział marketingu, który posiada największe doświadczenie w pracy z mediami społecznościowymi.
Czego oczekują kandydaci?
Rekrutacja w social mediach najlepiej sprawdza się w przypadku kandydatów z branży IT, nowoczesnych technologii lub marketingu i komunikacji. Jest to bowiem ich naturalne środowisko pracy zawodowej. Z mediów społecznościowych korzystają jednak przedstawiciele wszystkich zawodów.
Właściwie przygotowana oferta powinna uwzględniać oczekiwania grupy, do której kierowane są treści. Należy unikać mało konkretnych sformułowań i zastępować je jasnym przekazem na temat tego, w jaki sposób będzie wyglądał dzień pracy w danym przedsiębiorstwie. Korzystnym rozwiązaniem jest również podanie informacji prowadzącej do rekrutera. Bezpośredni kontakt z taką osobą, pozwoli na rozwianie wszystkich ewentualnych wątpliwości.
Skuteczne wsparcie rekrutacji
Media społecznościowe dają spore możliwości promowania dostępnych treści. Polega to na tworzeniu płatnych komunikatów, które docierają do określonych kandydatów. W procesie tworzenia grupy docelowej, można przykładowo zdefiniować branżę, wielkość przedsiębiorstwa, w którym kandydat aktualnie pracuje lub poziom zajmowanego stanowiska. Takie działania mogą w znaczący sposób przyczynić się do osiągnięcia zdecydowanie lepszych wyników.
Czy warto rekrutować w social mediach?
Taka forma rekrutacji mocno się rozwija, pozwalając na uzyskanie oczekiwanych rezultatów. Media społecznościowe poszerzają możliwość dotarcia do odpowiednich kandydatów. Za ich pomocą możliwe staje się także potwierdzenie informacji na temat ich doświadczenia zawodowego oraz posiadanych umiejętności.
Inną kwestią jest również możliwość obniżenia kosztów. Decydując się na zastosowanie rozwiązania bez postów sponsorowanych, można to robić całkowicie za darmo. Właściwe dopasowanie rodzaju komunikacji, kreacji oraz wykorzystanego kanału do potrzeb odbiorcy, stanowić będzie o skuteczności działań rekrutacyjnych.