Na LinkedIn można spotkać różnorodną grupę korzystających z platformy użytkowników. Wśród nich można zauważyć – przedsiębiorców, handlowców, studentów, rekruterów i wiele innych osób. Są tam też osoby z różnych branż i obszarów poszukujące nowych możliwości zawodowych i to właśnie do tej grupy szczególnie kieruje ten artykuł.

Często podczas pierwszych wiadomości, rozmów z kandydatami staram się przekazać informację, że gdyby dana osoba potrzebowała ode mnie wsparcia/rady to jestem do jej dyspozycji. Dlaczego to robię skoro np. dany profil nie jest dopasowany do procesu, który obecnie prowadzę? Jako osoba pracująca w obszarze HR chcę pomagać i wspierać kandydatów w przejściu przez proces rekrutacji. Nie znaczy to, że muszę to robić jedynie w momencie, gdy kandydat bierze udział w procesie prowadzonym z moim udziałem. Staram się budować taką relację, dzięki której kandydat będzie czuł się bezpiecznie w rozmowie, czy pytaniach do mnie odnośnie obecnej sytuacji na rynku, rozmowy rekrutacyjnej, CV czy właśnie wskazówek odnoszących się do profilu na LinkedIn. 

Przykład ➡️
Załóżmy, że szukam osoby, która miałaby: pracować w obszarze zakupów indirect, negocjować z zagranicznymi klientami (język angielski) i dodatkowo pracować z systemem SAP.

Przy poszukiwaniach zwracam uwagę na 3 aspekty, które klient uznaje jako priorytet:

  1. Rodzaj zakupów jakim są zamówienia pośrednie –  indirect.
  2. Język angielski – musi być przynajmniej komunikatywny skoro kandydat ma być na tyle pewny w tym języku, żeby negocjować warunki umów, stawki itd.
  3. System SAP – firma pracuje na tym systemie i jest wymagane, aby ta osoba swobodnie się nim posługiwała. 

Rozpoczynam swoje działania i jedną z platform do sourcingu kandydatów jest właśnie LinkedIn. I teraz, biorąc pod uwagę 3 aspekty wymienione wyżej, będąc na kogoś profilu sprawdzam czy są one w nim zawarte. Jak się można domyśleć – niestety u większości osób nie ma tego wpisanego co pokazuje w przykładzie poniżej.

Przykład ➡️
Jesteśmy na profilu potencjalnego kandydata Pana X. Pan X od 5 lat pracuje w obszarze zakupów na stanowisku: Purchasing Specialist. I teraz czego nie mamy w profilu Pana X:

  • nie jest wspomniane za jaki rodzaj zakupów jest on odpowiedzialny w firmie,
  • nie ma wymienionych poszczególnych obowiązków na danym stanowisku,
  • jest w umiejętnościach dodany „Angielski” jednak bez podanego poziomu i nie jest wspomniane czy używa go w obecnej pracy,
  • nie ma informacji o tym na jakim Pan X działa systemie w obecnej firmie.

I wtedy w mojej głowie pojawia się pytanie – Czy próbować napisać do Pana X?
Może akurat nie wspomniał on po prostu o tym na swoim profilu, czasami jednak zdarza się, że możemy jako Headhunterzy narazić się na informację zwrotną „ja tego nie robię, więc nie wiem czemu Pan/Pani do mnie piszę z tą ofertą” – zazwyczaj jest niestety tak, że nie ma tych informacji dodanych w profilu, więc nie mam 100% pewności czy kontaktuję się z odpowiednią dla kandydata ofertą.

Biorąc pod uwagę powyższy przykład i to czego często nie ma w profilach kandydatów, którzy szukają pracy lub są otwarci na nowe, interesujące oferty skupmy się na tym co pomaga zarówno stronie, która poszukuje pracy, jak i osobie rekrutującej.
Poniżej lista moich wskazówek co warto mieć na swoim profilu na LinkedIn:
✔️Podstawowe dane osobowe:
– imię, nazwisko,
– miejscowość + czy jest otwartość na relokację do innych miast
–  wykształcenie (szkoła średnia, uczelnia, w jakich latach, kierunek)
✔️Doświadczenie:
– data zatrudnienia (miesiąc + lata) pracy w danej firmie
– nazwa stanowiska
– wyszczególnienie najważniejszych obowiązków na danym stanowisku
– branża/obszar zawodowy
✔️Umiejętności:
– znajomość języków obcych + ich poziom
– znajomość systemów np. SAP czy Excel
✔️Sekcja „ o mnie” :
– informacja jakie stanowiska/obszary Cię interesują co pomoże rekruterowi dopasować ofertę do Twojego profilu
– informacja w jakim kierunku chciałbyś się rozwijać

Powyższe informacje są moim zdaniem wystarczające, aby osoba która szuka wiedziała czy dana oferta będzie dla Ciebie interesująca. Dostaję często wiadomości z informacją zwrotną od kandydatów, że po uzupełnieniu profilu o powyższe aspekty dostają oferty pracy, więc myślę, że może to być pomocne i mieć realne odzwierciedlenie na poszukiwanie pracy.  

Liczę, że ten artykuł będzie pomocny w poszukiwaniu nowych możliwości zawodowych za pomocą platformy LinkedIn. 

W przypadku dodatkowych pytań czy jakichkolwiek wątpliwości służę pomocą 😊 No i przede wszystkim – Trzymam kciuki w poszukiwaniu i możliwe, że do „spisania” na LinkedIn! 

Wiktoria Jagiełło
Specjalistka ds. rekrutacji, Headhunter