Na LinkedIn mo┼╝na spotka─ç r├│┼╝norodn─ů grup─Ö korzystaj─ůcych z platformy u┼╝ytkownik├│w. W┼Ťr├│d nich mo┼╝na zauwa┼╝y─ç ÔÇô przedsi─Öbiorc├│w, handlowc├│w, student├│w, rekruter├│w i wiele innych os├│b. S─ů tam te┼╝ osoby z r├│┼╝nych bran┼╝ i obszar├│w poszukuj─ůce nowych mo┼╝liwo┼Ťci zawodowych i to w┼éa┼Ťnie do tej grupy szczeg├│lnie kieruje ten artyku┼é.

Cz─Östo podczas pierwszych wiadomo┼Ťci, rozm├│w z kandydatami staram si─Ö przekaza─ç informacj─Ö, ┼╝e gdyby dana osoba potrzebowa┼éa ode mnie wsparcia/rady to jestem do jej dyspozycji. Dlaczego to robi─Ö skoro np. dany profil nie jest dopasowany do procesu, kt├│ry obecnie prowadz─Ö? Jako osoba pracuj─ůca w obszarze HR chc─Ö pomaga─ç i wspiera─ç kandydat├│w w przej┼Ťciu przez proces rekrutacji. Nie znaczy to, ┼╝e musz─Ö to robi─ç jedynie w momencie, gdy kandydat bierze udzia┼é w procesie prowadzonym z moim udzia┼éem. Staram si─Ö budowa─ç tak─ů relacj─Ö, dzi─Öki kt├│rej kandydat b─Ödzie czu┼é si─Ö bezpiecznie w rozmowie, czy pytaniach do mnie odno┼Ťnie obecnej sytuacji na rynku, rozmowy rekrutacyjnej, CV czy w┼éa┼Ťnie wskaz├│wek odnosz─ůcych si─Ö do profilu na LinkedIn.┬á

Przyk┼éad Ô×í´ŞĆ
Za┼é├│┼╝my, ┼╝e szukam osoby, kt├│ra mia┼éaby: pracowa─ç w obszarze zakup├│w indirect, negocjowa─ç z zagranicznymi klientami (j─Özyk angielski) i dodatkowo pracowa─ç z systemem SAP.

Przy poszukiwaniach zwracam uwag─Ö na 3 aspekty, kt├│re klient uznaje jako priorytet:

  1. Rodzaj zakup├│w jakim s─ů zam├│wienia po┼Ťrednie –┬á indirect.
  2. J─Özyk angielski ÔÇô musi by─ç przynajmniej komunikatywny skoro kandydat ma by─ç na tyle pewny w tym j─Özyku, ┼╝eby negocjowa─ç warunki um├│w, stawki itd.
  3. System SAP ÔÇô firma pracuje na tym systemie i jest wymagane, aby ta osoba swobodnie si─Ö nim pos┼éugiwa┼éa.┬á

Rozpoczynam swoje dzia┼éania i jedn─ů z platform do sourcingu kandydat├│w jest w┼éa┼Ťnie LinkedIn. I teraz, bior─ůc pod uwag─Ö 3 aspekty wymienione wy┼╝ej, b─Öd─ůc na kogo┼Ť profilu sprawdzam czy s─ů one w nim zawarte. Jak si─Ö mo┼╝na domy┼Ťle─ç – niestety u wi─Ökszo┼Ťci os├│b nie ma tego wpisanego co pokazuje w przyk┼éadzie poni┼╝ej.

Przyk┼éad Ô×í´ŞĆ
Jeste┼Ťmy na profilu potencjalnego kandydata Pana X. Pan X od 5 lat pracuje w obszarze zakup├│w na stanowisku: Purchasing Specialist. I teraz czego nie mamy w profilu Pana X:

  • nie jest wspomniane za jaki rodzaj zakup├│w jest on odpowiedzialny w firmie,
  • nie ma wymienionych poszczeg├│lnych obowi─ůzk├│w na danym stanowisku,
  • jest w umiej─Ötno┼Ťciach dodany ÔÇ×AngielskiÔÇŁ jednak bez podanego poziomu i nie jest wspomniane czy u┼╝ywa go w obecnej pracy,
  • nie ma informacji o tym na jakim Pan X dzia┼éa systemie w obecnej firmie.

I wtedy w mojej g┼éowie pojawia si─Ö pytanie ÔÇô Czy pr├│bowa─ç napisa─ç do Pana X?
Mo┼╝e akurat nie wspomnia┼é on po prostu o tym na swoim profilu, czasami jednak zdarza si─Ö, ┼╝e mo┼╝emy jako Headhunterzy narazi─ç si─Ö na informacj─Ö zwrotn─ů ÔÇ×ja tego nie robi─Ö, wi─Öc nie wiem czemu Pan/Pani do mnie pisz─Ö z t─ů ofert─ůÔÇŁ ÔÇô zazwyczaj jest niestety tak, ┼╝e nie ma tych informacji dodanych w profilu, wi─Öc nie mam 100% pewno┼Ťci czy kontaktuj─Ö si─Ö z odpowiedni─ů dla kandydata ofert─ů.

Bior─ůc pod uwag─Ö powy┼╝szy przyk┼éad i to czego cz─Östo nie ma w profilach kandydat├│w, kt├│rzy szukaj─ů pracy lub s─ů otwarci na nowe, interesuj─ůce oferty skupmy si─Ö na tym co pomaga zar├│wno stronie, kt├│ra poszukuje pracy, jak i osobie rekrutuj─ůcej.
Poni┼╝ej lista moich wskaz├│wek co warto mie─ç na swoim profilu na LinkedIn:
Ôťö´ŞĆPodstawowe dane osobowe:
– imi─Ö, nazwisko,
– miejscowo┼Ť─ç + czy jest otwarto┼Ť─ç na relokacj─Ö do innych miast
–┬á wykszta┼écenie (szko┼éa ┼Ťrednia, uczelnia, w jakich latach, kierunek)
Ôťö´ŞĆDo┼Ťwiadczenie:
– data zatrudnienia (miesi─ůc + lata) pracy w danej firmie
– nazwa stanowiska
– wyszczeg├│lnienie najwa┼╝niejszych obowi─ůzk├│w na danym stanowisku
– bran┼╝a/obszar zawodowy
Ôťö´ŞĆUmiej─Ötno┼Ťci:
– znajomo┼Ť─ç j─Özyk├│w obcych + ich poziom
– znajomo┼Ť─ç system├│w np. SAP czy Excel
Ôťö´ŞĆSekcja ÔÇ× o mnieÔÇŁ :
– informacja jakie stanowiska/obszary Ci─Ö interesuj─ů co pomo┼╝e rekruterowi dopasowa─ç ofert─Ö do Twojego profilu
– informacja w jakim kierunku chcia┼éby┼Ť si─Ö rozwija─ç

Powy┼╝sze informacje s─ů moim zdaniem wystarczaj─ůce, aby osoba kt├│ra szuka wiedzia┼éa czy dana oferta b─Ödzie dla Ciebie interesuj─ůca. Dostaj─Ö cz─Östo wiadomo┼Ťci z informacj─ů zwrotn─ů od kandydat├│w, ┼╝e po uzupe┼énieniu profilu o powy┼╝sze aspekty dostaj─ů oferty pracy, wi─Öc my┼Ťl─Ö, ┼╝e mo┼╝e to by─ç pomocne i mie─ç realne odzwierciedlenie na poszukiwanie pracy.┬á┬á

Licz─Ö, ┼╝e ten artyku┼é b─Ödzie pomocny w poszukiwaniu nowych mo┼╝liwo┼Ťci zawodowych za pomoc─ů platformy LinkedIn.┬á

W przypadku dodatkowych pyta┼ä czy jakichkolwiek w─ůtpliwo┼Ťci s┼éu┼╝─Ö pomoc─ů ­čśŐ No i przede wszystkim ÔÇô Trzymam kciuki w poszukiwaniu i mo┼╝liwe, ┼╝e do ÔÇ×spisaniaÔÇŁ na LinkedIn!┬á

Wiktoria Jagiełło
Specjalistka ds. rekrutacji, Headhunter