Niezależnie od stanowiska, rekrutacja powinna pomóc zdefiniować oczekiwania zarówno rekrutera, jak i osoby starającej się o pracę oraz dopasować ofertę i kanały komunikacji. Posady wyższego szczebla wymagają jednak dodatkowych elementów, które pomogą wybrać kandydata idealnego. Bardzo często rekrutację w takich przypadkach prowadzą wynajęci specjaliści z firm HR, którzy mają właściwe kompetencje ku temu oraz znają skuteczne metody, jak profesjonalnie przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną.

Sposoby rekrutacji na stanowiska dyrektorskie

Szukanie pracowników na stanowiska menedżerskie czy dyrektorskie czasami stanowi niemały problem. Jak w takich sytuacjach rozmawiać z osobami, które niekiedy mają większe doświadczenie, budzą respekt i same znają techniki pozwalające sprawdzić realne kompetencje kandydatów? Odpowiedź jest prosta – wystarczy dobrze się do tego przygotować i uzmysłowić sobie fakt, że to osoba ubiegająca się o dane stanowisko powinna się bardziej postarać, by przedstawić się w najlepszym świetle. To od rekrutera zależy, jak potoczy się rozmowa, on zadaje pytania, na które chce uzyskać wiarygodne odpowiedzi.

Kluczem do sukcesu jest indywidualne podejście do każdego kandydata. To przede wszystkim rozmowa pozwala poznać kompetencje i kwalifikacje osoby rekrutowanej. Zazwyczaj na takim spotkaniu padają pytania otwarte, dające swobodę wypowiedzi oraz precyzujące, które szczegółowo uzupełniają informacje o potencjalnym nowym pracowniku. Zwykle rekrutacja na stanowiska dyrektorskie odbywa się wieloetapowo. Ma to bezpośredni wpływ na przebieg rozmów kwalifikacyjnych i późniejszą współpracę z wybranym kandydatem.

Podczas pierwszego etapu prowadzi się dialog z aplikantem, następnie daje się zadanie do wykonania, a dopiero potem padają konkretne propozycje pracy. Kandydat na ponownym spotkaniu powinien przedstawić własny pomysł na rozwój biznesu lub jak np. rozwiązać określony problem w firmie. Dzięki temu rekruter może ocenić zdolność samodzielnego przygotowywania projektów przez kandydata oraz jego możliwości w zakresie radzenia sobie z kłopotami. Są to cenne informacje dla firmy, która szuka osób z nieszablonowym podejściem do prowadzenia biznesu.

Referencje, czyli realne polecenie kandydata

W dzisiejszym świecie istotną rolę odgrywają kontakty i wpływy. Dlatego metoda rekrutacji na stanowiska wyższego szczebla, polegająca na uzyskiwaniu od kandydatów referencji, zdobywa coraz większą popularność. Aspirujący dyrektorzy sami muszą zadbać o potwierdzenie swojego sukcesu. Na rozmowę kwalifikacyjną powinni przygotować listę z nazwiskami ludzi, którzy bez wahania są gotowi ich polecić. Pracodawca powinien sprawdzić te rekomendacje u źródła. Pozwala to utwierdzić się w przekonaniu, że ten konkretny kandydat nadaje się na oferowane stanowisko. Informacje od ludzi z zewnątrz umożliwiają wyrobienie sobie opinii. Referencje można również uzyskać od swoich zaufanych partnerów biznesowych. Zazwyczaj ubiegający się o posadę dyrektorzy nie szukają jej przez ogłoszenia w internecie. Dlatego rozesłanie wiadomości o zatrudnieniu na stanowiska wysokiego szczebla warto zacząć wśród osób, które są znajomymi lub klientami. Wówczas szybciej można znaleźć osobę z pożądanymi kwalifikacjami i doświadczeniem w branży.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w czasie rekrutacji wysokiego szczebla?

Warto pamiętać, że pretendenci na posady dyrektorskie zazwyczaj mają wieloletnie doświadczenie zarówno w zarządzaniu zespołem czy prowadzeniu interesów, jak i pewnego rodzaju manipulacji swoim wizerunkiem. Można to wszystko wykorzystać podczas rekrutacji wysokiego szczebla, badając ich strategie biznesowe, zorientowanie na osiąganie celów czy zdolności przywódcze. Podczas rozmowy warto prosić o odniesienie się do realnych przykładów z przeszłości, pozwoli to ocenić wiarygodność rozmówcy. Należy również zwrócić uwagę na poziom stresu u kandydatów. Stanowiska, na jakie aplikują bardzo często wiążą się z rozwiązywaniem sytuacji stresowych czy wystąpieniami na konferencjach lub przed zarządem. U niektórych osób wywołuje to niemałą tremę, dlatego do tej funkcji potrzebni są ludzie pewni siebie i opanowani.

Ważne, by rozmowa z pretendującymi dyrektorami była nie tylko merytoryczna, ale również przebiegała w przyjaznej atmosferze. Zbytnia pewność siebie kandydatów nie wpływa dobrze na ich zawodowy wizerunek, warto to wziąć pod uwagę. Wdrażanie w obecne standardy firmy i kulturę pracy może okazać się trudne w przypadku takich osób oraz wpłynąć pejoratywnie na motywowanie zespołu, podejmowanie decyzji, delegowanie zadań i ogólny poziom komunikacji.