Wiele branż w Polsce boryka się z niemałymi problemami związanymi z poszukiwaniem właściwych osób do pracy na danym stanowisku. Rynek pracownika pozwala natomiast osobom poszukującym zatrudnienia wysyłać zgłoszenia do wielu miejsc i w pewnym sensie przebierać w ofertach. Przez to wielu firmom trudno jest znaleźć dobrego potencjalnego pracownika, który będzie miał właściwe wykształcenie i kwalifikacje, by móc stawić czoła czekającym na niego obowiązkom. Z pomocą przychodzą firmy headhunterskie zajmujące się rekrutacją, które mają doświadczenie w pozyskiwaniu odpowiednich osób na daną posadę.

Jak znaleźć właściwą osobę na konkretne stanowisko?

Selekcja kandydatów to trudne zadanie dla osoby, która nie ma w tym zakresie odpowiednich predyspozycji, bądź nie dysponuje czasem na to zadanie. Wiele osób upiększa swoje CV, przez co przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną, lecz nie wykazują umiejętności opisywanych w zgłoszeniu, często znajomość języka jest gorsza niż deklarowano. Wówczas wyznaczony pracownik przeprowadzający rekrutację traci czas, który mógłby poświęcić osobie z wyższymi kwalifikacjami. Zmieniające się realia na rynku pracy również powodują trudności w znalezieniu odpowiednich pracowników na dane stanowiska. Według wielu rekruterów HR najlepsze efekty w takich sytuacjach przynoszą niestandardowe działania. Poniżej przedstawiamy wskazówki, które mogą pomóc w obecnych i przyszłych procesach rekrutacyjnych.

Kanały komunikacji pracodawca – kandydat

W dobie internetu dotarcie do potencjalnego pracownika nie stanowi problemu. Trzeba wybrać odpowiednie kanały komunikacji z przyszłymi pracownikami. Wiarygodnymi środkami przekazu dla obu stron są z pewnością portale stricte poświęcone ofertom pracy. Przygotowanie atrakcyjnego ogłoszenia o pracę to klucz do sukcesu. Zlecając to headhunterowi, firma ma pewność, że dzięki odpowiedniemu językowi przekazu dotrze ono do właściwych osób. Ponadto wiele takich serwisów daje możliwość oceny przedsiębiorstwa pod kątem dbania o swoich obecnych pracowników. Troska o reputację na portalach branżowych daje dobre efekty na przyszłość. Opinia to ważny środek w komunikacji, dzięki której można zarówno zyskać, jak i stracić w oczach potencjalnych odbiorców.

Wielotorowe działania dają więcej możliwości

W dzisiejszych czasach trzeba docierać do pracowników każdą możliwą drogą. Publikowanie ofert pracy za pośrednictwem mediów społecznościowych podnosi prestiż firmy. Dzięki temu widać otwarcie na nowe formy przekazu (takich jak Linkedin). Biura HR polecają również współpracę z uczelniami. Pozwala to nawiązać kontakt z osobami, które dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku pracy. Zakres działań rekrutacyjnych coraz częściej obejmuje również zaangażowanie obecnych członków zespołu, którzy mogą polecić swojego znajomego, wiedząc, że ma odpowiednie kompetencje. Dzięki temu sami zyskują profity np. w postaci dodatkowej premii.

Networking jako świadome budowanie sieci biznesowych

Podczas procesu rekrutacji trzeba wykonać szereg działań, które pozwolą sprawdzić, czy dana osoba rzeczywiście nadaje się na stanowisko, o które się ubiega. Pracownik firmy rekrutacyjnej ma możliwości pozwalające sprawdzić wiarygodność kandydatów za pomocą m.in. metody Assessment Center, która dzięki ćwiczeniom i symulacjom pomaga ocenić realne kompetencje potencjalnych pracowników. W praktyce są to zadania polegające na odgrywaniu scenek na żywo, postawienie uczestników pod presją lub sprawdzenie ich poziomu języka obcego.

Metoda Assessment Center – ocena kompetencji kandydatów

Podczas prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych trzeba wychodzić poza ustalone schematy. Pozyskiwanie kandydatów powinno odbywać się wielotorowo, z wykorzystaniem skutecznych i innowacyjnych metod. Warto się wymieniać z innymi pracodawcami doświadczeniami związanymi z rekrutacją. W dobie nowoczesnych rozwiązań należy postawić na różne kanały komunikacji, obecnie internet daje dużo więcej możliwości znalezienia kompetentnego pracownika.