LinkedIn to numer 1, jeśli chodzi o szukanie pracy i odpowiednich kandydatów. Ale czy zawsze? Właścicielka HR Partner Aneta Kuczyńska opowiada o trudnościach, jakie pojawiają się w rekrutacji na LinkedIn. Swoimi spostrzeżeniami na temat tego, jak znaleźć pracę na LinkedIn, dzielą się także Kandydaci.

Zdarzyło się, że skontaktowałam się z potencjalnym Kandydatem do pracy przez LinkedIn i dostałam odpowiedź po roku. Z czego to wynika? Gdy zapytałam o to na naszych profilu w tym serwisie, Kandydaci pisali o najczęstszych powodach:

  • ci, którzy aktualnie nie szukają pracy, w ogóle nie zaglądają do skrzynki.
  • Ci, którzy nie wiedzą, że na LinkedIn trzeba się promować, wchodzą, by przejrzeć oferty i od razu znikają.
  • Niektórzy mają dawno nieaktualizowany profil i w ogóle nie są aktywni na tej platformie.

Tymczasem 87 proc. rekruterów regularnie realizuje rekrutacje na LinkedIn (dane Jobvite, 2016). Również na podstawie tego, co tam widza, oceniają gotowość Kandydata do zmiany pracy.

Rekrutacja na LinkedIn a aktualność profilu

W trakcie rekrutacji na LinkedIn natrafiam na jeszcze inny problem. Profile Kandydatów często są nieaktualne. To nie tylko wyklucza znalezienie nowej pracy. Do takich Kandydatów będą przecież odzywać się headhunterzy z zupełnie nieadekwatnymi ofertami. Częsty scenariusz jest taki, że ktoś zmienia pracę lub awansował i…zapomniał o tym napisać.  Oczywiście istnieją też inne sposoby na to, jak znaleźć pracę, niż LinkedIn. Jeśli jednak na tym najpopularniejszym portalu rekrutacyjnym dane są nieaktualne, to trudno oczekiwać zalewu lukratywnych ofert.

Jak znaleźć pracę na LinkedIn?

Zdarzają się zdolni i chętni na zmiany Kandydaci, którzy nie mogą się doczekać odpowiednich ofert na LinkedIn. Niektórzy nie tylko nie zaglądają do skrzynki odbiorczej na portalu, ale też na podpiętego do niej maila. Rekrutacje na LinkedIn im przepadają…Ktoś np. dostaje wymarzoną ofertę pracy na produkcji, ale orientuje się o tym po wielu miesiącach, gdy jest już za późno.

Poniżej kilka konkretnych wskazówek dla tych, którzy chcą wypaść lepiej:

  • Profil powinien być uzupełniony wraz z podanymi branżami i stanowiskiem.
  • Warto odpowiadać nie tylko na wiadomości, ale i na zaproszenia do kontaktu od Rekruterów i ludzi z branży (np. praca na produkcji: agencje o takim profilu, duże przedsiębiorstwa, pisma branżowe itp.). To później ułatwia znalezienie pracy.
  • Raz na jakiś czas można pokusić się o aktywność na portalu. W przypadku osoby, która co kilka dni lub tygodni „daje znak życia”, jest łatwiej podjąć decyzję o rekrutacji na LinkedIn, niż gdy ktoś od lat się nie udziela.

Co dałoby się zmienić na lepsze na portalu?

Gdy poruszyłam na swoim profilu temat rekrutacji na LinkedIn, pojawiło się kilka pomysłów na zmiany, które mogłyby pomóc zmniejszyć te problemy. Padło pomysł ukrywania profili nieaktywnych przez np. tydzień, dwa miesiące i dłużej. Gdy Rekruterowi zależy na czasie i na aktywnych Kandydatach, mógłby pominąć tych, którzy rzadko odwiedzają portal. Z drugiej strony Kandydaci nie wysyłaliby zgłoszeń na próżno, gdy firma np. nie jest dłużej aktywna.

Jak Rekruterzy na LinkedIn mogą ułatwić sobie pracę?

Wszystko to pokazuje, że Rekruterzy nie powinni ograniczać się do tylko tego serwisu w swojej pracy. Dane w profilu mogą być nieaktualne, a Kandydat być może nieczęsto zagląda do skrzynki. Gdy poruszyłam ten temat Kandydaci skarżyli się jeszcze na jedno, co utrudniało im zdobycie pracy na LinkedIn. Część skarżyła się, że dostają dużo sygnałów od Rekruterów, ale z branż zupełnie niezwiązanych z ich własną. Niewielka zmiana ścieżki kariery jest zawsze możliwa, ale ktoś, kto szuka pracy na produkcji, raczej nie zainteresuje się ofertą w sprzedaży czy ubezpieczeniach. Czuć też, gdy oferta na LinkedIn jest wysyłana masowo. Takie wiadomości mają bardzo mały współczynnik kliknięć, a mówiąc wprost: nikt ich nie otwiera. Zupełnie inaczej jest, gdy do Kandydata z aktualnym profilem odzywam się w sprawie oferty na stanowisko pokrewne, a nawet nieco wyższe niż to, które zajmuje obecnie. Właśnie w ten sposób robimy to w HR Partner, a więcej na ten temat Kandydaci mogą przeczytać tu.

Aneta Kuczyńska
Specjalista ds. rekrutacji, Headhunter  |  HR Partner