Wydawałoby się, że na portalach rekrutacyjnych czy stronach agencji wszystkie aspekty rekrutacji zostały już dogłębnie i wielokrotnie opisane. Jest jednak jeden temat, o którym praktycznie się nie mówi: lojalność w branży HR. Jest to temat kontrowersyjny i jeśli zostaje poruszany, to jednostronnie i skrótowo. W najbliższych czterech tekstach Marta Przybylska, nasz Specjalista ds. rekrutacji i Headhunter, rozwinie temat lojalności w rekrutacji, który jest nam w HR Partner szczególnie bliski.

Szeroki i wart szczegółowego opisania temat lojalności w rekrutacji został podzielony na cztery osobne części:

  1. Lojalność Rekruter – Klient
  2. Lojalność Rekruter – Kandydat
  3. Lojalność w Headhuntingu
  4. Lojalność Pracownika wobec Firmy

Poniżej część pierwsza, która skupia się na lojalności pomiędzy Rekruterem a jego Klientem.

Najważniejsza jest informacja zwrotna

Wyobraźmy sobie, że Firma przygotowała ofertę, która nie jest ciekawa dla Kandydatów. Tygodniami czeka na odzew i nie wie, co jest nie tak. To olbrzymia strata pieniędzy i czasu, a przecież Kandydat nie zadzwoni i nie powie wprost, o co chodzi.

Właśnie tu wkracza zaufana agencja HR ze swoim feedbackiem. W HR Partner zawsze zapewniamy informację zwrotną nie tylko Kandydatom np. po rozmowie kwalifikacyjnej, ale też przedstawicielom Firmy.

Klienci dowiadują się od nas:

  • jak Kandydaci oceniają ofertę pracy?
  • jakie są ich opinie o Firmie i panujących tam warunkach?
  • co sądzą o przebiegu procesu rekrutacyjnego i prowadzących go pracownikach Firmy?
  • czy są aspekty, które można poprawić? Jeśli tak, to zastanawiamy się wspólnie jak to zrobić.

 Jeśli znajdziemy Kandydata na dane stanowisko, to sprawdzamy, czy warunki  pracy przedstawiane podczas zlecania rekrutacji, okazują się zgodne z rzeczywistością. Czy złożona oferta zatrudnienia, odpowiada wcześniejszym ustaleniom. Taka weryfikacja jest bardzo ważna dla Kandydata, ale również dla Rekrutera. Ułatwia mu podjęcie decyzji o kontynuowaniu współpracy i prowadzenia kolejnych projektów. Wiedza ta jest równie przydatna dla Firmy. Rozczarowanie Kandydatów rzutuje na złą opinię na temat firmy, a niezadowoleni pracownicy, zaczną rozglądać się za nową pracą. Co zwiększa rotację i koszty rekrutacji czy szkoleń.

Lojalność a etyka zawodowa

Kolejnym ważnym tematem jest etyka zawodowa. Jej zasady w branży HR nie są do końca sformułowane ani ujęte żadnym kodeksem, dlatego nasi Klienci czasem nie wiedzą, czego mogą się spodziewać. Jeśli rekrutowałyśmy już wcześniej dla firm działających w tym samym sektorze lub lokalizacji, to nowi Klienci obawiają się, czy nie „wyniesiemy” ich tajemnic do konkurencji. Wtedy uspokajamy, że posiadanie przez nas specjalistycznego doświadczenia i znajomość branży Klienta, to dla niego same plusy! A nie dałoby się ich uzyskać, nie współpracując wcześniej z innymi firmami przy podobnych projektach. Przykładem może być współpraca z firmami z branży TSL, dla których rekrutowałyśmy już Spedytorów. Dobrze znamy te grupę pracowników, ich zakres obowiązków, wymagania, które powinni spełniać. Wiemy, co powinien umieć dobry Spedytor i gdzie go szukać, a także w jaki sposób trafnie przeprowadzić weryfikację Kandydatów. To wszystko sprawia, że każdy kolejny projekt dla firmy spedycyjnej, przebiega sprawniej. Mamy też gotową bazę Kandydatów, do której możemy sięgnąć w pierwszej kolejności. Dla nowych Klientów, to naprawdę same korzyści.

Lojalność w rekrutacji to podstawa
branży HR

Bez niej firma rekrutacyjna szybko straciłaby renomę. Oczywiście agencje są różne, więc najważniejsze jest zaufanie do partnerów z branży HR. Warto szukać, aż znajdzie się agencję, która sprosta stawianym wymaganiom, posiada odpowiednią wiedzę i skuteczność działania. Później możliwość powierzenia kolejnej rekrutacji w te same ręce usprawnia cały proces i minimalizuje ryzyko niepowodzeń. Znając już sposób pracy Rekrutera, komunikację, Klient wie czego może się spodziewać, zmniejsza to jego niepewność i obawy. Kontynuując rekrutację na te same stanowiska, łatwiej jest trafnie dopasować kolejnych Kandydatów znając już preferencje Klienta. Skraca się też czas, złożoność i formalności przekazywania informacji na temat profili potrzebnych Kandydatów.

Marta Przybylska
Specjalista ds. rekrutacji, Headhunter  |  HR Partner