Coraz częściej w kontekście procesu rekrutacji mówi się o zjawisku ghostingu. Jest to sytuacja, kiedy kandydat do pracy nagle znika i nie ma z nim kontaktu. Skąd bierze się taka sytuacja i jak jej zapobiegać?
Czym jest ghosting?
O ghostingu mówi się wiele w kontekście randkowania, bo właśnie stamtąd wywodzi się ten termin. Jedna ze stron nagle urywa kontakt i znika jak duch. Niestety coraz częściej takie zjawisko pojawia się właśnie w kontekście procesu rekrutacji. Agencja rekrutacyjna, prowadząc projekt, umawia kandydatów na dane stanowisko, zaś ci bez słowa znikają i nie pojawiają się na spotkaniu. Jest to bardzo trudna sytuacja zarówno dla agencji rekrutacyjnej, która musi wywiązać się z projektu dla klienta, jak również dla pracodawcy, który zleca zadanie firmie headhunterskiej i musi przez to czekać dłużej na efekty jej działań.
Jednak ghosting ma to do siebie, że jego przyczyn może być bardzo dużo, tak dużo jak wielu jest kandydatów do pracy. Niestety wciąż przybywa liczba osób, które nie pojawiają się na spotkaniach rekrutacyjnych, nie informując o tym wcześniej, marnując czas i pracę rekruterów.
Skąd bierze się to zjawisko?
Każda firma headhunterska prowadzi jednocześnie wiele projektów i ma do czynienia z wieloma kandydatami. I można powiedzieć, że ile ludzi, tyle może być przyczyn ghostingu. Sporo osób pomimo poszukiwania nowej pracy, tak naprawdę nie jest do końca pewnych, czy chce ją zmienić. Stąd zgadzają się na spotkanie rekrutacyjne, jednak ich niepewność sprawia, że na nie ostatecznie nie przychodzą. Zdarza się, że przyczyną nieobecności może być wydarzenie losowe, co jest zupełnie normalne. Jednak z jakichś przyczyn kandydat nie informuje zupełnie agencji o tym, że nie pojawi się na spotkaniu. Być może wynika to z obawy przed konfrontacją. Czasami procesy rekrutacyjne trwają tak długo, że kandydaci po prostu o nich zapominają, lub z nich rezygnują również bez żadnych wyjaśnień.
Co robić, aby zapobiegać ghostingowi?
Dobrze przeprowadzony proces rekrutacji może mieć wpływ na zmniejszenie ghostingu wśród kandydatów. Firma HR powinna każdy proces rekrutacji prowadzić w taki sposób, aby kandydaci mieli na bieżąco informacje o tym, jak ten proces przebiega. Jeżeli rekrutacja z jakiegoś powodu się przedłuża, to warto poinformować o tym kandydatów. W innym przypadku kandydat może bowiem wyjść z założenia, że skoro nie dostaje żadnych informacji od agencji, to on również nie musi informować o swojej rezygnacji. Warto też zawsze z kandydatem porozmawiać szczerze o danej ofercie pracy, zapytać co mu się w niej nie podoba, albo czego się obawia. W ten sposób uda się rozwiać jego wszelkie ewentualne wątpliwości i zwiększyć szanse na to, że nie zniknie nagle bez żadnej odpowiedzi.
Pamiętajmy jednak, że nawet jeśli zadbamy o najlepszy przebieg procesu rekrutacyjnego, nie jesteśmy w stanie wpłynąć na zachowania niektórych kandydatów i ghosting z ich strony będzie się pojawiał. Jeśli mamy pewność, że po naszej stronie wszystko zostało dobrze zorganizowane, z dbałością o interesy obu stron, a także próbowaliśmy skontaktować się z kandydatem, ale spotkaliśmy się z brakiem odpowiedzi, możemy uznać temat za zamknięty. Najprawdopodobniej kandydat, który zachowuje się w ten sposób, widocznie nie był odpowiednią osobą na dane stanowisko, więc dobrze, że zostało to zweryfikowane na wczesnym etapie szukania pracownika.