Podkreślaliśmy już na naszym blogu to, jak istotne jest stworzenie odpowiedniego miejsca pracy przed umieszczeniem ogłoszenia o pracę. Działa to jednak w obie strony – nawet najatrakcyjniejsze stanowisko może nie być oblegane przez potencjalnych kandydatów, jeśli źle skonstruujesz samo ogłoszenie. Dziś powiedzmy sobie zatem, co powinieneś zrobić, aby Twoje ogłoszenie o pracę było dla zainteresowanych atrakcyjne i interesujące.

Konkretne informacje

O tym również zdążyliśmy już wspomnieć, lecz teraz wątek ten należy rozwinąć. Ogłoszenia o pracę w ostatnich kilku latach przesycone były stwierdzeniami „młody, dynamiczny zespół”, „nowoczesne narzędzia pracy”, „możliwość rozwoju”, a „owocowe czwartki” w pracy stały się nawet internetowym memem. W rzeczywistości stwierdzenia te nie mówią bowiem kandydatowi nic. Po przyjściu do pracy niejednokrotnie okazuje się, że ową możliwością rozwoju jest bezpłatny staż z szansą na zatrudnienie, a nowoczesnymi narzędziami kilkuletni komputer. Takie zabiegi nie są już skuteczne i nikogo w ten sposób jako pracodawca nie zachęcisz. Kandydaci oczekują konkretów, również w kontekście zakresu ich obowiązków oraz warunków finansowych, które są wciąż niestety zwinnie omijane przez pracodawców przy tworzeniu ogłoszeń o pracę. Im więcej konkretów podasz i w bardziej uczciwy sposób podejdziesz do osoby czytającej Twoje ogłoszenie, tym większa szansa na uczciwe podejście wobec Ciebie. Dlaczego bowiem kandydat miałby okazać się konkretnym fachowcem, którego oczekujesz, jeżeli Twoja firma nie jest w stanie zapewnić kandydatowi owych konkretów ze swojej strony?

Elastyczność

Oferowane warunki finansowe możesz przedstawić w formie widełek. Dlaczego? Rekrutując na stanowiska specjalistyczne, będziesz mieć do czynienia ze specjalistami, którzy mogą chcieć negocjować warunki zatrudnienia, w tym kwestie finansowe. Jeśli nie chcesz odpowiadać na przypadkowe CV otrzymane w odpowiedzi na Twoje ogłoszenie, lecz traktujesz rekrutację jako headhunting, dzięki któremu chcesz dotrzeć do najlepszych specjalistów, musisz być gotowy na pewną dozę elastyczności i otwartości na propozycje – w przyszłości może przynieść to Twojej firmie wymierne efekty.

Specjalistyczność

Jeśli opis stanowiska i zakres obowiązków wymagają wykorzystania specjalistycznych terminów, aby oddać pełną specyfikę miejsca pracy, osoba tworząca ogłoszenie musi mieć tę specjalistyczną wiedzę. Zadziała to podobnie, jak w przykładach opisywanych powyżej – oczekujesz specjalisty, pokaż, że sam nim jesteś. Niespecjalistyczne ogłoszenie będzie mało konkretne, a także po prostu mało atrakcyjne. Tworząc ogłoszenie o pracę, w pewien sposób reklamujesz i sprzedajesz swoją firmę – o tym również musisz pamiętać.

Ogłoszenie o pracę w formie dwóch enigmatycznych, nic niemówiących zdań i bez konkretnych informacji o obowiązkach oraz warunkach finansowych nie będzie skuteczne, atrakcyjne, ani też uczciwe wobec kandydatów. Traktując kandydata jak potencjalnego partnera w ogłoszeniu, możesz stworzyć taką ofertę pracy, na którą odpowiedzą właściwe, pożądane przez Twoją firmę osoby.