Rekrutacja nowych osób do działu handlowego to o tyle ważny proces w Twojej firmie, iż to przecież od sprzedaży w głównej mierze zależy sukces przedsiębiorstwa. Nie masz szans na to, aby proces sprzedaży funkcjonował w sposób właściwy, jeśli na stanowiskach w dziale handlowym nie znajdą się najlepsi, kompetentni pracownicy. Dziś mamy dla naszych czytelników kilka wskazówek na temat tego, jak przeprowadzić rekrutację do działu handlowego i co powinieneś zrobić jeszcze zanim umieścisz ogłoszenie o pracę – oto kilka naszych wniosków po przeprowadzanych przez nas rekrutacjach dla wielu branż, a także rozmowach z pracodawcami i właścicielami firm.

Gdzie umieścić ofertę?

Pierwszym problemem, jaki zauważają pracodawcy, jest to, że wraz z bardzo dużym zapotrzebowaniem na specjalistów, rośnie też liczba miejsc, gdzie można ich poszukiwać. W sieci powstaje mnóstwo portali, w których znaleźć można tysiące ofert pracy. Dlaczego jest to problemem? Niedoświadczone w rekrutacji osoby nie wiedzą, od czego powinny zacząć i w jaki sposób tak naprawdę powinno przeprowadzać się rekrutacje za pośrednictwem takich mediów, aby trafić do właściwych osób. Wybór miejsca, gdzie trafi ogłoszenie, może być w niektórych przypadkach kluczowy. Masz pod tym względem do dyspozycji nie tylko portale typu LinkedIn, Pracuj.pl, Praca.pl czy OLX, lecz też np. grupy na Facebooku z informacjami zawężonymi tematycznie do rekrutacji do działu, który Cię interesuje. Można opracować w tym zakresie nieskończoną liczbę strategii odpowiednich dla Twojej firmy – warto wesprzeć się pomocą profesjonalnej agencji rekrutacyjnej.

Miejsce pracy

Najważniejszym krokiem do skutecznej rekrutacji przed stworzeniem ogłoszenia zawsze powinno być odpowiednie przygotowanie miejsca pracy dla specjalisty. Stanowisko powinno być przygotowane ze strony obydwu zainteresowanych – pracodawcy i pracownika. Oznacza to, że jako pracodawca powinieneś zarówno zastanowić się nad tym, czego konkretnie oczekujesz, jaki przewidujesz zakres obowiązków, jak również powinieneś wziąć pod uwagę wszelkie mocne strony oferowanego stanowiska, które zainteresują potencjalnego pracownika. Określ zatem, czego wymagasz od pracownika, ale też powiedz coś konkretnego o oferowanym produkcie, zespole i innych podobnych czynnikach, które mogą skłonić kogoś do wyboru właśnie Twojej firmy. Zanim przejdziesz do tworzenia ogłoszenia, pomyśl też o osobach, które już wcześniej kandydowały na podobne stanowiska w Twojej firmie. Obecnie zauważalnym trendem jest korzystanie z zasobów potencjalnych pracowników, z którymi przedsiębiorcy wcześniej mieli już kontakt. Może to zadziałać szczególnie w przypadku mniej doświadczonych kandydatów – 2 lub 3 lata temu mogli nie być gotowi do pracy u Ciebie, lecz dziś mogą już być wykwalifikowanymi specjalistami. Być może potencjalny specjalista do działu handlowego może trafić do Ciebie nawet bez umieszczania ogłoszenia w sieci, lecz z Twoich własnych zasobów.

Dopiero zgromadzenie powyższych informacji da Ci możliwość stworzenia zarówno atrakcyjnego stanowiska pracy w handlu, jak i ogłoszenia na to stanowisko. Ogłoszenia, w którym nie będzie mowa o dynamicznym, młodym, rozwijającym się zespole, lecz takiego, w jakim potencjalny kandydat znajdzie informacje, które mogą go realnie zainteresować i przyciągnąć do Twojej firmy.