W życiu każdej osoby przychodzi czas, kiedy musi zmierzyć się z zadaniem znalezienia nowej pracy. Niezależnie od tego, czy chodzi o pierwszy staż w wymarzonym zawodzie, czy awans na wyższe stanowisko, cel jest zawsze ten sam – zdobycie zatrudnienia, które zagwarantuje stabilność finansową i spełnienie zawodowe. Jak skutecznie szukać pracy?

Podstawa – estetyczne i konkretne CV

Jedne z najczęściej popełnianych błędów podczas szukania pracy dotyczą CV. W poradnikach internetowych często można przeczytać, że niektórzy rekruterzy już na starcie odrzucają nieatrakcyjne dokumenty. Co prawda nie jest to regułą, ale faktycznie warto poświęcić więcej czasu na dopieszczenie swojego CV – zwłaszcza wtedy, gdy jesteśmy na początku kariery zawodowej i nie posiadamy zbyt dużego doświadczenia.

Estetyka CV jest istotna, ale jeszcze ważniejsze jest to, co zostanie w nim wpisane. Tutaj pojawia się kolejny problem, ponieważ wiele osób w swoich dokumentach wpisuje informacje, które „ubogacają” życiorys, a które niekoniecznie interesują potencjalnego pracodawcę. Podstawą powinno być zatem określenie swojego celu i zastanowienie się, jakie stanowiska czy branże nas interesują. CV warto przygotować pod konkretne stanowisko i wpisać tam jak najwięcej informacji, które faktycznie mogą mieć znaczenie dla rekrutera.

Portfolio, czyli klucz do sukcesu

Podczas szukania pracy ważne jest też to, czym możemy się pochwalić. Warto zatem stworzyć portfolio, które jest potwierdzeniem umiejętności wpisanych w CV. Portfolio może być kluczem do sukcesu nie tylko w przypadku, kiedy mamy już kilkuletnie doświadczenie w zawodzie, ale także wtedy, gdy jesteśmy na początku kariery. Wówczas profesjonalny zbiór prac i projektów może nieco zrównoważyć brak osiągnięć zawodowych. Portfolio jest szczególnie istotne wśród grafików czy architektów.

Gdzie szukać pracy?

Szukanie pracy nie jest zadaniem łatwym, ale jego powodzenie zależy w dużej mierze od naszego zaangażowania. Pracy najczęściej szuka się w internecie, ale ograniczenie działań tylko do przeglądania popularnych portali z ofertami może być zgubne. Oczywiście, warto na nie zaglądać i wysyłać aplikacje na interesujące oferty, ale trzeba też mieć na uwadze, że to właśnie tam panuje największa rywalizacja.

Jeśli mamy sprecyzowaną branżę, w jakiej chcemy pracować, dobrym rozwiązaniem jest skrupulatne wyszukiwanie firm w niej działających w danym mieście. Niektórzy pracodawcy nie wysyłają ogłoszeń na popularne portale, a jedynie umieszczają oferty na własnych stronach www. Zazwyczaj jest tam trudniej trafić, ale takie działania mogą też zostać bardziej docenione przez rekrutera.

Warto monitorować również media społecznościowe – zwłaszcza wtedy, gdy interesuje nas praca związana z branżą marketingową, internetową czy projektową. Chodzi tu nie tylko o zaglądanie na profile interesujących nas firm na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn, ale też odwiedzanie tematycznych grup. Na Facebooku istnieje wiele grup zrzeszających pracodawców i pracowników z różnych dziedzin.

Agencje pośrednictwa pracy i rekrutacyjne

Innym sposobem na skuteczne szukanie pracy jest monitorowanie ofert agencji pośrednictwa pracy i firm rekrutujących pracowników, takich jak HR Partner. Jest to doskonałe rozwiązanie zarówno wtedy, gdy szukamy pracy stałej, jak również tymczasowej.