Z roku na rok zapotrzebowanie na dobrych, rzetelnych oraz wysoko wyspecjalizowanych pracowników wzrasta. Określając plany personelu dla swojej firmy, czasem trudno dotrzeć do interesujących nas kandydatów. Bardzo wiele zależy od sposobu rekrutacji, którą wybierzemy. W ostatnich miesiącach pojawienie się pandemii zupełnie zmieniło zasady gry. Rekruterzy oraz osoby zatrudniające nowe osoby, muszą stanąć na wysokości zadania i znaleźć nowe sposoby rekrutacji.
Najważniejsze metody rekrutacji pracowników
To, jaki sposób rekrutacji wybierzemy, zależy przede wszystkim od organizacji naszej firmy, jej wielkości oraz charakteru. Ważny jest również typ stanowiska, na który prowadzimy nabór. Znalezienie osoby o odpowiednich kwalifikacjach wymaga bowiem naszego czasu i zaangażowania.
W pierwszej kolejności możemy wyróżnić dwa sposoby rekrutacji: ogólną oraz segmentową. Ogólną stosuje się w przypadku zatrudnienia wielu osób na dane stanowisko, np. personelu produkcyjnego. Segmentowa to próba pozyskania pracownika z określonego segmentu rynku pracy, czyli profesjonalisty. Wymaga ona zazwyczaj większych i bardziej czasochłonnych nakładów pracy niż ogólna.
Kolejnym etapem jest ustalenie czy chcemy przeprowadzić rekrutację wewnętrzną, czy zewnętrzną. Jak sama nazwa wskazuje, rekrutacja wewnętrzna polega na poszukiwaniu pracowników wśród osób już zatrudnionych w firmie. Zaletą takiego systemu są jego niskie koszty oraz dużo krótszy czas wdrażania pracownika do nowych zadań. Stanowi to również możliwość dla pracowników na awans oraz rozwój, dzięki czemu czują się docenieni.
Etapy rekrutacji wewnętrznej:
- Napisanie ogłoszenia
- Publikacja
- Zbieranie aplikacji
- Analiza aplikacji
- Wybór odpowiedniej osoby
Powiew świeżości – metody rekrutacji zewnętrznej
Rekrutacja zewnętrzna to poszukiwanie pracowników poza organizacją. Daje to wiele możliwości pracodawcy, jednak jest też dużo bardziej kosztowne oraz czasochłonne. Przede wszystkim poszukujący ma bardzo szeroki dobór pracowników. Do tego istnieje duże prawdopodobieństwo, że nowo pozyskane osoby wniosą do firmy świeże spojrzenie, nową wiedzę oraz doświadczenie.
Najpopularniejsze formy rekrutacji zewnętrznej to:
- ogłoszenie w mediach;
- ogłoszenie na plakatach;
- targi pracy;
- współpraca z agencjami doradztwa personalnego;
- współpraca z urzędem pracy;
- współpraca z uczelniami;
- biura pośrednictwa pracy;
- polecenia pracowników;
- e-rekrutacja.
Świat się zmienia, czyli nowe metody rekrutacji
Od kilku lat nie wyobrażamy sobie życia bez Internetu. Również w aspekcie prowadzenia biznesu, a co za tym idzie – poszukiwania odpowiednich pracowników. Wydawane codziennie gazety papierowe należą już raczej do przeszłości, podobnie jak kolejki w urzędach pracy. Wszyscy korzystamy obecnie z Internetu, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Dzięki niemu wymiana informacji jest szybsza i można prowadzić działania na zdecydowanie szerszą skalę.
E-rekrutacja może przybierać wiele form. Najpopularniejsze z nich to:
- rekrutacja przez portale społecznościowe;
- rekrutacja przez portale rekrutacyjne;
- rekrutacja przez portale pracodawcy.
W czasie pandemii jedyną możliwością płynnego poszukiwania nowych pracowników stała się wideo rekrutacja. Wideo rekrutację można rozumieć na dwa sposoby. Pierwszy to prośba kandydatów o nagranie cv w formie wideo, druga to rozmowa rekrutacyjna przeprowadzona online. W ostatnich miesiącach to właśnie ten drugi sposób cieszył się dużą popularnością.
Pojawiły się jednocześnie nowe, bardziej skomplikowane metody rekrutacji:
Grywalizacja w rekrutacji. Polega na przeprowadzeniu rekrutacji indywidualnej lub zespołowej w formie gry, która ma za zadanie poznać kandydatów w trakcie działań. Daje możliwość zobaczenia, jak dane osoby reagują na stres, jak szybko wykonują zadania, a także jak dogadują się z innymi.
Assessment Center jest wykorzystywany szczególnie przy naborze kandydatów na wyższe stanowiska. To inaczej „ocena zintegrowana” i choć jej początki sięgają czasów przed II wojną światową, to jest ona ciągle modyfikowana i uważana za jedną z najskuteczniejszych. Obecnie ma formę aplikacji.
Viral recruiting to działania polegające na dużej selekcji kandydatów już od samego początku. Polega na stworzeniu dużej grupy odbiorców, do których przemawiają te same treści online. Na tej podstawie rekrutujący zdobywa bazę osób, z którymi nawiązuje bezpośredni kontakt.
Twitter, czyli nic innego, jak rekrutacja odbywająca się za pomocą Twittera. Polega ona na publikowaniu przez dwa tygodnie w regularnych odstępach czasu jednego pytania. Osoby, które odpowiedzą prawidłowo na 6 pytań pod rząd, przechodzą do drugiej tury.
Scouting i choć odbywa się on w realnym świecie, to prezentuje bardzo niekonwencjonalne podejście do tematu. Polega na szukaniu kandydatów w ich naturalnym środowisku, czyli np. w barze. Jej celem jest dotarcie do kandydata, kiedy przebywa on w swojej strefie komfortu.
Rekrutacja pracowników – jak znaleźć idealnego kandydata?
Znalezienie idealnego kandydata jest trudne, ale nie jest niemożliwe. Jak widać sposobów poszukiwania jest wiele, a do tego nie musimy podejmować się tego zadania samodzielnie. Pamiętajmy jednak, aby jako pracodawcy dobrze przemyśleć, zaplanować i zorganizować cały proces rekrutacji. Bowiem szczególnie jeśli chodzi o specjalistyczne stanowisko, cała rekrutacja powinna odpowiadać prestiżowi proponowanej przez nas pracy.